Smycken och design
januari 17, 2019
Det är lätt att tro att smyckesdesign eller formgivning rent generellt är ett lätt jobb men alla framgångsrika designers har arbetat hårt för att synas i mängden. Att designa något som många tycker är snyggt är inte enkelt. Dels krävs det en vision om vad smycket ska signalera eller få bäraren att associera till och dels krävs det tillräcklig erfarenhet inom smyckestillverkning för att veta vad som är fysiskt möjligt och vad som kan gå fel under tillverkningsprocessen så att dessa problem kan undvikas. Kännedom om olika material är mycket viktigt för att förstå hur både långvarig användning av smycket kommer att påverka det och så att exempelvis en värmekänslig ädelsten inte infattas innan alla steg som kräver upphettning är klara.
Design handlar heller inte bara om hur smyckena i sig ser ut, utan också vad varumärket bakom dem signalerar. Exempelvis har designern Efva Attling arbetat för att hennes varumärke och produkter ska förmedla inspiration om kraft, mod och hopp och har därför taglinen Beauty with a thought. Kanske inte varje smycke i sig förmedlar allt, men för de som känner till märket blir det djupare och mer komplext och det är så varumärken bygger en image. Det handlar om mer än bara produkten man kan se.
Naturligtvis spelar också smyckena i sig en stor roll. Om man designar fullständigt horribla saker spelar det i stort sett ingen roll vad varumärket står för eftersom få kommer vilja bära något jättefult. Å andra sidan har olika personer olika smak, så det finns alltid en marknad, oavsett vad man har skapat. För bästa resultat bör man välja någon slags attribut som är någorlunda återkommande i kreationerna så att kunder kan känna igen designerns arbete.
Designers har oftast utbildning inom något relevant område, exempelvis konst eller bara design, eftersom det tar både talang och erfarenhet för att skapa estetiskt tilltalande saker. Istället för att pröva sig fram och göra alla nybörjarmisstag kan det vara en bra idé att gå en utbildning, eller till och med en onlinekurs, för att göra processen lättare. För att kunna producera ett smycke i större skala krävs till exempel en tydlig ritning och det är designerns jobb att skapa den. Kanske börjar det med en pappersskiss, men numera kan det lika gärna börja digitalt.
Det betyder naturligtvis inte att man har alla praktiska färdigheter som också krävs, men en utbildning är en bra början. Att formge saker som andra ser på det sätt man tänkt sig kräver övning och inlevelseförmåga. Cirklar och knutar kan associera sammanhållning, relationer och kärlek, exempelvis, och modifikationer av sådant kan därför förmedla någonting annat. Utöver det måste man samtidigt vara medveten om att alla som ser objektet kommer att göra smått olika tolkningar som grundar sig i deras egna referensramar som aldrig är exakt samma som designerns.
Smyckesign är alltså ett yrke som kräver mycket insikt angående både material och hur människor tolkar olika former och symboler, och inte minst hårt arbete för att nå framgång.